سنبل

021-22709035

توضیحات

سنبل گیاهی است که از زمانهای قدیم کاشتن آن متداول بوده است .گیاه سنبل از خانواده سوسنیها و پیازی ، به بلندی ۱۵ تا۲۰ سانتیمتر و گل های زودرس آن بشکل خوشه انتهای ساقه گوشتی معمولا از نیمه اسفند تا فروردین باز میشود و گل‌های سنبل خوش‌بو و جنبه زینتی دارند.

سنبل یک گیاه گلدار چند ساله پیازی در خانواده Asparagaceae، بومی جنوب غربی آسیا ، جنوب و مرکز ترکیه ، شمال غرب سوریه ، لبنان است. این گیاه در قرن ۱۶ به اروپا وارد شده است.

در واقع سنبل یک گیاه آپارتمانی نیست اما برای این منظور معمولاً بیشتر به سراغ سنبل های هلندی می روند، یعنی نژادی که خوشه متراکمی از گل های معطر و به رنگ های زیادی دارد.

کشت مصنوعی سنبل ها برای استفاده از آنها در آپارتمان با انتخاب پیازی درشت که پیرامون آن دست کم ۱۶ سانتیمتر باشد آغاز می شود. آن گاه چنین پیازی را در گلدانی کوچک و در خاکی سبک و سالم که حاوی خاک شن دار و خاک برگ باشد می کارند به صورتی که بیش از دو سوم پیاز داخل خاک نشود.

گل سنبل عمر کوتاهی دارد یعنی پس از گل دادن حدود یک ماه بعد گل آن کم کم از بین میرود اما پیاز آن سالم باقی میماند.

سنبل

زمان کاشت پیاز: بهترین زمان کاشت آذر تا اواسط دی میباشد.

زمان گلدهی: سنبل از گیاهانی است که بهار گل محسوب می‌شود. به بیان دیگر در فصل بهار یا نزدیک به آن گل می‌دهد.

نگهداری گل سنبل و پیاز گل سنبل

نور

سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی

آبیاری

سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز میشود. بستر کاشت هیچگاه نباید حالت خیس و غرقابی پیدا کند بنابراین اگرچه با سبز شدن پیازها و رشد برگسار نیاز آبی گیاه افزایش می‌یابد و در فواصل نزدیکتری از نظر زمانی باید گیاه را آب دهیم  اما بهتر است زمانی این کار انجام شود که سطح بستر کاشت را ابتدا بررسی کنیم و زمانی که سطح بستر رطوبت را تا حدودی از دست داده بود.

دما

برای رشد برگ ها و همچنین شاخه گل دمای ۱۶ درجه مناسب است.

نگهداری

این گل‌های معطر و خوش رنگ می‌توانند  نهایتا یک ماه دوام داشته باشند اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگه هم میتوانید بکارید و سبز میشود.

سنبل

کود دهی

نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد

خاک

به خاکی با بافت سبک و زهکش خوب نیاز دارد. خاک محل کاشت سنبل بهتر است که حداقل ۳۵-۳۰ سانتیمتر عمق داشته باشد تا رشد پیاز مادری و پیازهای دختری در فضای مناسبی صورت بگیرد.خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس میباشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه  نیز مناسب است .

تکثیر

بذر ( برای به نژادی) – کشت بافت – ته برداری (Scooping) – ته شکافی(Scoring)

 سنبل

توضیحات تکمیلی

میزان بذر

,

عمق کاشت

تولید کننده

TOP